zondag 3 april 2011

Patroon gehaakte bloem van klein naar groot

Toen wij dit huis 9 jaar geleden kochten stond in de brochure van de makelaar: je hoort het stampen der schepen en in de tuin zie je allerlei vogels en ook fazanten. We hebben er hard om gelachen. Wij waren al blij dat we een stoep voor de deur hadden waar onze kinderen veilig konden fietsen en spelen. Die ontbrak namelijk in ons vorige huis. Maar de makelaar had gelijk. We horen inderdaad het stampen der schepen die hier over de rivier varen en fazanten lopen ook regelmatig door de tuin. Evenals een grote egel en heel veel slakken. Als ik een oud appeltje heb leg ik het in de tuin. Fazanten zijn daar dol op. Hieronder een foto van een vrouwtjes fazant, door de ruit gemaakt. Ze zijn namelijk heel schuw en gaan er bij elke beweging vandoor.

Vanochtend even naar Ikea Utrecht gereden om een gedeukte lamp te ruilen. Dat is niet echt onze hobby. De lamp stond ook al 2 maanden gedeukt te wachten. Maar het viel mee. Binnen anderhalf uur waren we weer op de terugweg met een nieuwe lamp en een leeslampje wat op zonne-energie werkt. Makkelijk voor vakantie of als je buiten nog even wilt lezen. En we hebben er een kopje koffie gedronken met een lekkere muffin erbij. Verder heb ik 3 bloemetjes gehaakt (alweer, ik kan het niet helpen, ik vind het gewoon leuk om te doen). Drie keer hetzelfde bloemetje alleen de blaadjes zijn steeds langer gemaakt.

Het patroon is als volgt:
Kleine lila bloem: 6 lossen met halve vaste tot ring sluiten. 1e toer: 3 lossen (= 1e stokje) en 11 stokjes in ring (12 stokjes in totaal). 2e toer: *10 lossen, 1 vaste in 3e losse vanaf haaknaald, 2 stokjes, 2 dubbele stokjes, 2 stokjes, met halve vaste blaadje vastmaken op stokje van vorige toer (1 stokje overslaan)*. 5x herhalen van * tot *. Je hebt dan 6 bloemblaadjes. Afhechten.
Middel blauwe bloem: het begin gaat hetzelfde. 2e toer: 12 lossen, 1 vaste in 3e losse vanaf haaknaald, 3 stokjes, 3 dubbele stokjes, 2 stokjes, met halve vaste blaadje vastmaken op stokje van vorige toer enz.
Grote witte bloem: het begin gaat hetzelfde. 2e toer: 14 lossen, 1 vaste in 3e losse vanaf haaknaald, 4 stokjes, 4 dubbele stokjes, 2 stokjes, met halve vaste blaadje vastmaken op stokje van vorige toer enz.

Je kunt de bloemetjes op elkaar leggen en vastnaaien. Een paar bloemen van dezelfde kleur is ook leuk. Knoopje of kraal in het midden en je kunt het ergens op vastnaaien. Met een speldje aan de achterkant heb je een broche. Zoals je op de foto kunt zien de blaadjes krullen op.


De bloemen hieronder zijn ook zo gemaakt, maar met een iets ander patroon. Ik varieer ermee. De bloem met de ecru blaadjes is een dubbele bloem (aan 1 stuk gehaakt). Daar heb ik een rij blaadjes aan de achterkant gehaakt. Dat patroon komt een andere keer.

8 opmerkingen:

  1. Wat een leuke bloempies! En wat gezellig, een egel in de tuin!
    Fijne week!
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De eerste foto deed me meteen aan de wieken van een windmolen denken. Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat snelle resultaat! Succes met je creaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij wonen jullie daar heerlijk, water en groen, bijzondere bezoekers in de tuin.
    Je bloempjes groeien er goed.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb daar ook zo'n hekel aan; iets terugbrengen/ruilen. Ben altijd bang dat ik afgescheept wordt met een tegoedbon, of dat het buiten de garantie valt etc. etc. Gelukkig ging het goed met je lamp.
    Die bloemetjes zijn erg leuk! Ik ben ook aan het bloemen haken. Geen idee wat ik ermee ga doen. Ik dacht aan een slinger voor aan de fiets van mn jongste dochter.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk effect die drie bloemetjes in elkaar, erg mooi! Schattig, die fazant. Da's wel boffen, fazanten en egels in je tuin. Kan altijd heerlijk genieten van al dat leven in de tuin, hoewel ik het met de gewonere vogels moet doen, maar die zijn ook leuk.

    Fijn weekend, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze heb ik ook gebruikt ter inspiratie voor mijn give away :)
    Heb hem iets aangepast en er een soort zeester van gemaakt (althans dat is het idee dat het daar op lijkt ;) )

    Groetjes van Ivonne

    BeantwoordenVerwijderen