vrijdag 13 mei 2011

Patroon van een gehaakt dubbel bloemetje

Het patroon van de bloemetjes hieronder heeft al een keer op mijn vorige weblog gestaan. Maar ik wil het ook graag hier laten zien. Je kunt de bloemetjes in 1 of 2 kleuren haken. Je haakt het in 1 keer (het zijn dus niet 2 aparte bloemetjes!).

Patroon bloem: 4 lossen sluiten met een halve vaste. 1e toer: 1 losse, 10 vasten in de ring haken, sluiten met halve vaste in de eerste steek. 2e toer: steek de haaknaald in de voorste helft (voorste lusje) van iedere vaste, (1 vaste, 4 lossen, 1 vaste) in iedere vaste van de voorgaande toer. Het laatste blaadje met een vaste aan de achterkant van het bloemetje in een achterste lusje van een vaste van de vorige toer vast maken. Nieuwe kleur aanhechten, 3e toer: je haakt nu blaadjes die je aan de achterkant van de bloem in de achterste lusjes van de vasten steekt. 8 lossen (1 vaste, 8 lossen, 1 vaste) in iedere vaste van de vorige toer haken. Afhechten. Succes!

Het is een leuk bloemetje om te haken. Ik heb het uit het boekje Heerlijk Handwerk, Haken. Het patroon heb ik iets aangepast. De onderste blaadjes langer gemaakt. In het patroon staan 6 lossen, ik heb er 8 van gemaakt. Dan steken de blaadjes wat verder uit. De bloemen die ik gehaakt heb zijn soms een beetje anders (het aantal blaadjes). Dat is om uit te proberen wat ik mooier vind. Ook vind ik het soms lastig om me aan een patroon te houden en improviseer ik vaak een beetje. Als je precies dezelfde bloemetjes wilt hebben moet je gewoon goed tellen.
Als je iets niet snapt laat het me dan weten, misschien kan ik helpen.

SUCCES!!!!

Ik zag een patroon van een bloem die ik gehaakt heb op freubelweb staan. Ik vond het al zo vreemd dat er zo veel pageviews voor dat bericht waren. Nu snap ik het. Leuk blog met heel veel patronen. Neem eens een kijkje.

Hieronder foto's van de laatste japanse bloemen die ik gehaakt heb.


En natuurlijk een prettig weekend voor iedereen!!!!!

3 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Wat een leuke bloemetjes heb je gemaakt. Ik ga je volgen hoor...

    groetjes,
    Andina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beautiful ideas... lovely flowers...
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk patroontje! En die Japanse bloemen zijn ook heel mooi, die wil ik ook nog eens maken...
    Ik ga je volgen!

    Groetjes Jenny

    BeantwoordenVerwijderen