dinsdag 11 oktober 2011

Uitleg handschoenen zonder vingers met halve duim





Vallende blaadjes, veel wind, soms regen, vroeger donker, later licht, het is nu toch echt HERFST.



Blaadje gehaakt uit het boek 100 bloemen om te haken en te breien van Lesley Stanfield.


Uitleg handschoenen (pols/armwarmers) zonder vingers met een halve duim (zie foto vorige bericht):

De handschoenen die ik heb gehaakt zijn recht, dat wilde ik zo, dus ik heb niet gemeerderd of geminderd. Ze zijn 23 cm lang. Ik haakte met haaknaald 3,5 en garen wat daar bij paste (ik weet geen naam of dikte). Ik haakte zonder patroon.

Eerst heb ik lossen gehaakt en gemeten om mijn arm en hand. De gehaakte lossen sluiten tot een ring met een halve vaste. 3 lossen (= 1e stokje), tot einde verder haken met in elke losse een stokje, eindigen met halve vaste in 3e losse.

Nu een aantal toeren met stokjes haken, net zo lang als de handschoen moet worden. Bij mij waren dat 17 toeren. Dan komt de toer waarin het gat van de duim moet komen. Het is mooier als je de naad (waar je begint en eindigt met een toer) aan de binnenkant van je arm/hand houdt.

Ik heb in toer 18 eerst twee stokjes gehaakt. Op de plaats voor de duim 6 lossen haken, 6 stokjes overslaan en verder haken tot einde toer. De volgende toer op de plaats van de 6 lossen, 6 stokjes haken. Verder haken met toeren stokjes tot handschoen af is. Bij mij waren dat 5 toeren boven het gat van de duim.

Rond het gat van de duim (goede kant werk) de steken oppakken met de haaknaald en rondom stokjes haken. Te beginnen met 3 lossen (= 1e stokje). Eindigen met halve vast in 3e losse. Nog 1 of 2 toeren met stokjes haken.  Afhechten.

Dit is de beschrijving van de linker handschoen.

Succes voor iedereen die het wil proberen!
Als er iets niet klopt of je snapt het niet, laat het me alsjeblieft weten.




7 opmerkingen:

  1. Mooi herfstblad, daar wil ik de stoep wel vol van hebben liggen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je je patroon uitlegt. Zet het ook op mijn lijstje van ooit nog eens te maken!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hannie, leuk dat je volger bent geworden op mijn nieuwe blog http://www.desierkip.blogspot.com/

    Heb het ook voor elkaar een bloglijst erin te zetten, je staat erbij!
    Wat een gaaf interieur van dat schip, lijkt me erg leuk eens zo te overnachten. Wij hebben afgelopen weekend in een heuze Pipowagen doorgebracht, binnenkort op mijn blog.
    En die handschoenen, dat is voor mij jeugdsentiment, vroeger (oh, wat klinkt dat erg, haha) heeft mijn moeder eens van die vingerloze handschoenen voor me gebreid. Misschien heb ik ze nog wel ergens.

    Dat boek waar dat mooie blad instaat heb ik ook, heb me er nog niet aan gewaagd, vind hem van jou erg mooi, vooral door dat randje eromheen! Fijn weekend!

    Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee, ik ga kijken of ik hier wat mee kan. Zou wel een waardevolle toevoeging zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Ik heb nog veel garen over van mijn muts
    dus ik ga ze direct maken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ga ze zeker proberen te maken voor over mijn brace , een geweldig idee.

    BeantwoordenVerwijderen