zaterdag 21 mei 2011

Patroon gehaakte bloem met twee lagen

Een nieuwe gehaakte bloem hieronder. Alweer, hoor ik jullie denken. Ja, alweer. Ik kan het niet laten, ik vind bloemetjes haken zooooo leuk. Het is niet zo'n moeilijke (ik hou erg van makkelijke bloemetjes haken). Er komen 3 samen afgekante stokjes in voor. Als je die niet kent staat hierna hoe dat moet.

3 samen afgekante stokjes: * omslaan, haaknaald in steek (of ring) steken, 1 lus ophalen, omslaan, door 2 lussen halen *, herhaal van * tot * nog 2x. Je hebt op het laatst 4 lussen op de haaknaald, omslaan en door alle vier de lussen halen.


Patroon bloem: zet 6 kettingsteken op en sluit tot ring met halve vaste. 1e toer: 2 lossen (= 1e stokje) en 2 samen afgekante stokjes waarbij je met de haaknaald in het rondje steekt (= 3 samen afgekante stokjes), 3 lossen, daarna *3 samen afgekante stokjes, 3 lossen*, herhaal van * tot * nog 5x. Eindig met halve vaste op de 2 samen afgekante stokjes aan het begin van de toer. 2e toer: *haak in de boog met 3 lossen: 1 vaste, 3 lossen, 4 stokjes, 3 lossen en 1 vaste*, herhaal van * tot * nog 5x. Zie foto hieronder.


3e toer: nu ga je aan de achterkant van de bloem verder. Steek de haaknaald in een lus boven de 3 samen afgekante stokjes van de 1e toer (zie foto hieronder). (Het is misschien lastig welke lus je moet hebben, dat maakt niet zoveel uit als je steeds maar dezelfde lus pakt),  *1 vaste, 5 lossen*, herhaal van * tot * nog 5x. Eindig met 1 halve vaste op de vaste aan het begin van de toer.


Hieronder zie je de lussen met de 5 lossen aan de achterkant. Hier wordt de 4e toer op gehaakt.



4e toer: haak in de boog met 5 lossen van de vorige toer: *1 vaste, 3 lossen, 6 stokjes, 3 lossen en 1 vaste*, herhaal van *tot* nog 5x. Halve vaste op de vaste aan het begin van de toer. Afhechten.



Hieronder is zo'n zelfde bloem. Hier heb ik met halve vasten langs de rand van de bovenste blaadjes gehaakt en een knoop in het midden genaaid. Ik kreeg de foto niet scherper, helaas.


SUCCES!!!!!

5 opmerkingen:

  1. Wat een leuke bloem! Die ga ik zelf ook wel eens proberen te haken.

    Groetjes Sofieke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. çiçeğin yapılışını çok güzel anlatmışsın ve çiçekde çok güzel olmuş..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke bloem! Bedankt voor het delen van het patroon. Ik ga hem zeker een keertje maken.
    groetjes, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. had deze bloem op een patroon maar snapte het niet. door je uitleg hier lukte het me een bloem te haken. bedankt.
    groet Ineke

    BeantwoordenVerwijderen