vrijdag 9 november 2012

Patroon gehaakte muis (vingerpopje)

Ik haakte er nog een muisje bij,
een kleine witte.
Zie ze zitten bij de Engelse drop
die ik haak tijdens eindeloze
reclamepauzes in een serie
of film.
 
Patroon gehaakt muisje voor op de vinger:

Nodig: grijze of witte wol of katoen, roze wol of katoen, zwart garen (wol of katoen) voor de neus, 2 zwarte glaskraaltjes, zwart en roze naaigaren om de oogjes en oortjes vast te naaien, haaknaald 2,5.

Je begint aan de achterkant van het muisje. (De opening waar je je vinger in kan steken.)

14 lossen tot een ring sluiten met een halve vaste.
Toer 1: 3 lossen (= 1e stokje), 13 stokjes, eindigen met halve vaste in 3e losse.
Toer 2 tot en met 6: hetzelfde als toer 1.
(Als je de muis korter of langer wilt maken : toer minder of meer haken.)
De volgende toeren worden met vasten gehaakt:
Toer 7: 1 losse (= 1e vaste), 4 vasten, 1 steek overslaan, 4 vasten, 1 steek overslaan, 3 vasten, eindigen met halve vaste in 1e losse.
Toer 8: 1 losse, 3 vasten, 1 vaste overslaan, 3 vasten, 1 vaste overslaan, 3 vasten, eindigen met halve vaste in 1e losse.
Toer 9: 1 losse, 2 vasten, 1 vaste overslaan, 3 vasten, 1 vaste overslaan, 2 vasten, eindigen met halve vaste in 1e losse.
Toer 10: 1 losse, 1 vaste, 1 vaste overslaan, 2 vasten, 1 vaste overslaan, 2 vasten, eindigen met halve vaste in 1e losse.

Staartje: aanhechten aan de onderkant van het lijfje, 30 lossen haken en met vasten terug haken, halve vaste aan lijfje. Afhechten. Staart krult vanzelf. Je kunt hem natuurlijk langer of korter maken!

Oortjes (2x): 4 lossen met een halve vaste tot een ring sluiten.
1 losse, (haaknaald steeds in voorste lusje steken): 1 vaste, 2 vasten in dezelfde steek, 1 vaste, 2 vasten in dezelfde steek, 1 vaste. Op het lijfje naaien op de overgang van de toer stokjes naar vasten.

Neus: met zwart garen de neus maken met een paar grote steken.

Oogjes: zwarte glaskraaltjes op het kopje naaien. Je kunt ze er even met een speld opsteken om te kijken wat de juiste plaats is.

Veel succes!!!
Als je vragen hebt of als er iets niet klopt in het patroon
 (niets zo vervelend als dat) laat het me dan weten.

P.S.: hier vind je nog meer foto's van de muis!

Fijn weekend voor jullie!!
***
*

14 opmerkingen:

  1. wat een leuke muisjes echt heel schattig groetjes isabel met de snoepjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schattige muisjes zeg!!!!
    En met de heerlijke engelse drop op de achtergrond krijg er gewoon trek in :-)
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat een liefies zeg, ga ik ook maken (voor mn haak-boom haha)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. via via bij jouw blog uitgekomen. Wat een leuke, lieve muisjes heb je gehaakt. Die ga ik zo eens proberen te maken, bedankt voor het delen van het patroontje.. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat zijn deze leuk!
    Ga ze maken voor in de schoen!
    Super bedankt voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat zijn deze leuk!
    Ga ze maken voor in de schoen!
    Super bedankt voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Hannie! Wat een schattige muisjes, die loeren op de lekkere Engelse dropjes!
    Fijn weekend,
    Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn ze leuk!!! En wat goed dat je ook lekker aan de gang gaat met een idee van Pinterest. Bij mij blijft het vaak bij kijken, inspiratie en geen actie... Ohoh...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben je gek op haken? Heb jij wel zin om deze muisjes te haken? Maar jee.......wat moet je er mee? Wij zouden ze dolgraag willen hebben om in de lesjes (die wij aan ouders met hun baby geven) te gebruiken. Vind jij het leuk om ze voor ons te maken, mail me dan op marije@babysensoryalmere.nl. Ik hoor graag van je

    BeantwoordenVerwijderen
  10. schattig die muisjes, ga er van avond direct aan begingen, die geef ik dan aan een goed doel hier in Ardeche Frankrijk. dank je voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wil jou enorm hard bedanken!
    Ik ben een absolute beginneling en ik geraak altijd verdwaald in de 'patronentaal' maar dit was heel erg duidelijk uitgelegd!
    Mijn muisje ziet er uit als dat van een starten maar het lijkt er tenminste op! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo
    Ik wil graag het muisje haken ben beginner en weet niet goed voor het staartje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo
    Ik wil graag het muisje haken ben beginner en weet niet goed voor het staartje

    BeantwoordenVerwijderen